07 tammikuuta 2015

SIRINDHORN INTERNATIONAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY

Valmistelut vaihtoa varten

Aloitin valmistelut vaihto-opiskelua varten jo viime vuoden alussa. Pitkä hakuprosessi kesti noin puolivuotta. Koko hakuprosessi oli erittäin rankkaa, kun en itse ollut varma lähdenkö vai enkö lähde opiskelemaan ulkomaille erittäin huonon kielitaidon takia. Englannin osaaminen liikkuu alkeet 1 tasolla. Syksyllä sain kuitenkin hyväksynnän opiskelupaikasta ja kohteeksi valikoitui Thaimaa. Aika kävi lyhyeksi ja lentoliput oli tilattava. Opiskelu ulkomailla alkoi pelottaa ja jännittämään ihan sairaasti. Syksyn enkun tunnilla olin pihalla ku lumiukko, kun jotkut vaihtarit suomessa puhui mulle enkkua ja ainoastaan tämän takia vaihtarina eläminen hirvitti. 


Thaimaassa

Nyt olemme kuitenkin Thaimaassa. Eilen tiistaina minun täytyi tehdä vuokrasopimukset kuntoon ja illalla tapasin minun Thaimaalaisen tutorin. Pelko oli jotain ihan käsittämätöntä. Ravasin edestakasin ympäri asuntoa ja mietin miten ikinä selviydyn, kun joudun puhumaan tosiaan englantia. Minun tutori Jinny haki minut autolla asunnoltani ja lähdimme illalliselle. Automatkalla ensimmäiset sanat oli jotain kaikkea muuta mitä minun olisi pitänyt sanoa. Mietin että minähän olen jo opiskellut koulussa englantia jopa yli 10 vuotta enkä muista ala-asteelta opittuja sanoja. Thaimaalaiset ovat kuitenkin onneksi erilaisia kuin suomalaiset. He ovat erittäin ystävällisiä eikä piittaa, jos jokin menee pieleen. Tämän huomattuaan, kielitaito muuttui radikaalisti. Ravintolassa juttelin täyttähäkää englantia ja itsekseen mietin, että minähän osaan.:D 

Ensimmäinen koulupäivä


Koulupuku ja kaikki, luulis tarkenevan..;D 
                     
Koulu alkoi tänään keskiviikkona kello 9.00. En nukkunut viimeyönä juuri lainkaan. Lähdin koululle ja mietin itsekseni, että hyvin se menee. Päästyäni kouluun, näin hississä toisen vaalea-ihoisen eurooppalaisen. Kysyin varovasti häneltä  -Are you also exchange student- ja siitä se juttelu taas alkoi. Opiskelijoita on Saksasta, USA:sta, Mexicosta, Japanista, Australiasta, Etelä-Koreasta ja minä Suomesta. Nyt ensimmäinen koulupäivä on takana. Täytyy todeta että oon kyllä aika pihalla. En tiedä mm. koulun järjestyssääntöjä enkä tiedä millon seuraavaksi tätyy mennä kouluun. Se kyllä mainittiin, mutta arvata saattaa, että ohihan se meni. 

Ehkä tämä tästä......


My School

-Jonttu

1 kommentti: